Klik op het kopje waar je meer over wilt weten!
Waar kan je terecht voor je woonrecht?
Leegstandsbeleid onderzoek
Housing First
Waar kan je terecht voor je woonrecht?
Gratis informatie & ondersteuning voor huurders/iedereen
!WOON
Voor gedetailleerde informatie en advies over je contract, huren, kopen, energie, organisatie en participatie. Bijvoorbeeld als je misschien teveel betaalt of er geen onderhoud in je huurwoning gedaan wordt. Ze zijn er voor huurders, eigenaar-bewoners en woningzoekenden.
Meer informatie: https://www.wooninfo.nl/
Contactgegevens van het woonloket in Haarlem: https://www.wooninfo.nl/contact/haarlem/
Juridisch loket
Hier kan je langs voor juridisch advies en informatie over je rechten en verplichtingen. Ze geven juridische bijstand over zo een beetje alles waar je in het dagelijkse leven tegenaan kan lopen: problemen met schulden, politie, werkgevers of buren, wonen, en meer.
Meer informatie over wat ze doen: https://www.juridischloket.nl/
Informatie over de Haarlemse locatie, zoals het adres en openingstijden: https://www.juridischloket.nl/contact/haarlem/
Sociaal wijkteam
Hier kan je gratis terecht voor advies, informatie en ondersteuning bij vragen en problemen op het gebied van wonen, werk, geld, ontmoeten, zorg, opvoeden en vervoer. Wanneer je een vraag of probleem hebt, kan je contact opnemen met het Sociaal Wijkteam in de buurt. Ook wanneer je je zorgen maakt over een buurtgenoot kan je contact opnemen met het Sociaal Wijkteam in de buurt.
Meer info en contactgegevens: https://sociaalwijkteams.nl/
Ben je huurder?
Kijk ook hierboven voor informatieloketten in Haarlem!
Bereken je toeslag
Op deze site kan je inzien of je recht hebt op zaken als huurtoeslag of andere toeslagen.
Het berekenen kan hier: https://berekenuwrecht.nibud.nl/introductie
Hier moet je huisbaas zich aan houden
De redactie van BOOS (BNNVARA) heeft een overzicht gemaakt van veelvoorkomende manieren waarop er misbruik van je woonrecht gebruikt kan worden. Dit is erg handig, al raden wij je aan om ook langs een van de loketten van de lijst hierboven te gaan voor advies over je specifieke situatie of huurcontract.
Het overzicht is hier te vinden: https://www.npo3.nl/boos/hoe-jij-je-huisbaas-juridisch-de-baas-bent
Wordt je uit huis gezet of wordt je huur verhoogd?
Bond Precaire Woonvormen (BPW)
BPW is een vereniging die opkomt voor de woonrechten van mensen die tijdelijk, onzeker of te duur wonen.
Dit gebeurt met name door middel van het opbouwen van een netwerk op basis van wederzijdse solidariteit, om elkaar te ondersteunen en samen acties te voeren. Ze voeren bijvoorbeeld campagne voor het weigeren van huisuitzettingen en huurverhogingen. Iedereen kan aansluiten.
Het idee achter de BPW is dat je samen sterker staat tegen onrecht dan wanneer je het in je eentje moet ondergaan.
Abel Heijkamp is de oprichter van BPW. Hij heeft meer dan 10 jaar geleden al een documentaire gemaakt over de rechtenloosheid van leegstand en antikraak: http://leegstandzonderzorgen.nl/
Ook was hij spreker bij ons tweede panelgesprek over leegstandsbeleid in de Pletterij. Dit panelgesprek kan je hier terugzien: https://www.youtube.com/watch?v=hWG8aoaQrpo
Meer informatie over BPW en contactgegevens: https://bondprecairewoonvormen.nl/
Heb je te maken met huiselijk geweld?
Het is belangrijk om als je verwondingen hebt, deze vast te laten leggen door een huisarts. Het is namelijk op de lange termijn vaak beter om officieel bewijs te hebben.
Hier een duidelijk overzicht van waar je terecht kunt voor een melding, ondersteuning of om (anoniem) te praten:
Hoe herken je huiselijk geweld:
https://www.ikvermoedhuiselijkgeweld.nl/
Hier kun je aangifte doen als je daarvoor kiest:
https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen
Als er blijvende ernstige lichamelijke of geestelijke beschadiging ontstaat door je thuissituatie maak je kans op voorrang op een sociaal huurwoning. Ga naar https://www.stichtingsteunpunt.nl/ voor ondersteuning met een urgentie aanvraag.
Ben je dakloos?
Brede Centrale Toegang (BCT)
Hier kun je je melden voor opvang, een briefadres of een uitkering https://haarlem.nl/opvang-dak-en-thuislozen
Stichting steunpunt
Dit is een stichting voor gratis ondersteuning van dak- en thuisloze mensen, bijvoorbeeld door te helpen met het aanvragen van urgentie op basis van (dreigende) dakloosheid. Ook kan je hier terecht bij problemen in de opvang, als je op het punt staat dakloos te worden, of niet meer dakloos bent maar nog wel met driehoekscontracten of vergelijkbare zaken te maken hebt. Er wordt goed gekeken naar wat je nodig hebt en uit alle macht gewerkt om dat zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen.
De man achter stichting steunpunt, Eddy Bellwinkel, was ook spreker bij ons eerste panelgesprek in de Pletterij, waarin we verschillende woon activisten leerden kennen. Hier kan je het gesprek terugzien: https://www.youtube.com/watch?v=4jXxCVTVP9Q
Meer info over stichting steunpunt en contactgegevens: https://www.stichtingsteunpunt.nl/
Stem in de stad
In de eerste plaats is dit een plek gerund door vrijwilligers met de sfeer van een huiskamer waar je een kopje thee kan drinken en ongedwongen kan praten over hoe het gaat. Met name komen er dakloze mensen maar ook buren, ouderen en vluchtelingen. Ook zijn er meerdere inloop/spreekuren, waaronder voor ongedocumenteerde mensen die hier gratis terecht kunnen voor juridische en maatschappelijke begeleiding en waar mogelijk, informatie over onderdak, financiële en medische ondersteuning.
Meer info en contactgegevens: https://stemindestad.nl/wat-stem-doet/#loket-in-de-stad
Het Vierde Huis
Als je dringend op zoek bent naar een woning, heb je soms een verklaring nodig van de gemeente. Daarin staat bijvoorbeeld dat je aan de voorwaarden voldoet voor een woning met aanpassingen. Of dat je door je situatie voorrang hebt op het vinden van een woning. Dan moet je via het vierde huis een "urgentie" aanvragen. Het bovengenoemde Stichting Steunpunt kan hierbij ondersteunen.
Meer info en contactgegevens: https://www.hetvierdehuis.nl/
Ondersteuning bij de aanvraag https://www.stichtingsteunpunt.nl/
Ben je ongedocumenteerd?
Stem in de stad
In de eerste plaats is dit een plek gerund door vrijwilligers met de sfeer van een huiskamer waar je een kopje thee kan drinken en ongedwongen kan praten over hoe het gaat. Met name komen er dakloze mensen maar ook buren, ouderen en vluchtelingen. Ook zijn er meerdere inloop/spreekuren, waaronder voor ongedocumenteerde mensen die hier gratis terecht kunnen voor juridische en maatschappelijke begeleiding en waar mogelijk, informatie over onderdak, financiële en medische ondersteuning.
Meer info en contactgegevens: https://stemindestad.nl/wat-stem-doet/#loket-in-de-stad
Opkomen voor woonrecht
Bond Precaire Woonvormen (BPW)
BPW is een vereniging die opkomt voor de woonrechten van mensen die tijdelijk, onzeker of te duur wonen.
Dit gebeurt met name door middel van het opbouwen van een netwerk op basis van wederzijdse solidariteit, om elkaar te ondersteunen en samen acties te voeren. Ze voeren bijvoorbeeld campagne voor het weigeren van huisuitzettingen en huurverhogingen. Iedereen kan aansluiten.
Het idee achter de BPW is dat je samen sterker staat tegen onrecht dan wanneer je het in je eentje moet ondergaan.
Abel Heijkamp is de oprichter van BPW. Hij heeft meer dan 10 jaar geleden al een documentaire gemaakt over de rechtenloosheid van leegstand en antikraak: http://leegstandzonderzorgen.nl/
Ook was hij spreker bij ons tweede panelgesprek over leegstandsbeleid in de Pletterij. Dit panelgesprek kan je hier terugzien: https://www.youtube.com/watch?v=hWG8aoaQrpo
Meer informatie over BPW en contactgegevens: https://bondprecairewoonvormen.nl/
Woonopstand
Na veel landelijke en lokale woonacties is Woonopstand nu een landelijke coalitie waarin alle woonactiegroepen nauw samenwerken. Ook is er op hun site nieuws en actiemateriaal te vinden.
Meer info op:
https://woonopstand.nl/
Woonoproer
Landelijk en lokaal zijn er in de afgelopen paar jaar veel activistische groepen ontstaan die in verzet zijn gekomen tegen absurd woonbeleid. Woonoproer is hier de Haarlemse versie van. Na onze oprichting in januari van 2022 organiseerden we onder andere een demonstratie en panelgesprekken in de Pletterij. We staan ook altijd open voor feedback of advies over woonbeleid. Verder hebben we een meldpunt voor ervaringen en opmerkingen over Haarlems woonbeleid of oneerlijke praktijken van verhuurders en meer. Wij brengen je in contact met de organisaties die opkomen voor jouw woonrecht. Daarnaast verzamelen we ervaringen om op de hoogte te blijven, aandacht voor misstanden te vragen en woonproblematiek op de politieke en publieke agenda te zetten. Ook maken we actieplannen voor de toekomst, en kan je altijd contact met ons opnemen voor vragen over het organiseren van acties of demonstraties.
LEEGSTANDSBELEID
Voor het kraakverbod 2010
Vanaf 1914 werd huisvrede door de Hoge Raad erkend (1). Dit houdt in dat vanaf dat moment juridisch gezien gebruiksrecht los stond van eigendomsrecht: wanneer iemand hun pand niet gebruikte en jij zette er een tafel, stoel en bed in mocht je het pand in gebruik nemen tot de eigenaar er zelf iets mee ging doen. Al is in ongebruikte gebouwen gaan wonen natuurlijk zo oud als de mensheid, in deze periode sprak men niet van "kraken" maar "clandestien wonen". Pas na een aantal publieke acties vanaf begin jaren 60 is dit kraken gaan heten (2). In 1971 werd huisvrede nog eens vastgesteld in rechtszaken over Nijmeegse krakers. Dat zorgde voor een precedent op basis waarvan kraken op grond van huisvrede en woonrecht met de wet beschermd werd (3).
In 1976 werd een anti-kraakwet (tegen kraken, niet voor antikraak) door de Eerste Kamer weggestemd (4). Het juridische concept van huisvrede en woonrecht gecombineerd met het afblazen van de anti-kraakwet luidde een bloeiperiode in van de kraakbeweging.
Tot 2010 werd kraken vanaf een jaar leegstand gedoogd. In Haarlem moest wel de afdeling “bijzondere wetten” leegstand vaststellen. Je belde die afdeling zelf of nam contact op via de wijkagent.
Opmerking van Woonoproer: Hoe christelijk Nederland zich tot kraken verhoudt is ook een erg interessant onderdeel van deze geschiedenis.
In de afgelopen jaren zijn er steevast partijen als de CDA en andere groepen (christelijk) conservatieven die eigendomsrecht als belangrijker dan woonrecht zien, en vanuit die overtuiging kraken meer en meer willen criminaliseren. Maar rond de jaren 60 waren de verhoudingen tussen kraken en christendom heel anders. Regelmatig kwamen christelijke organisaties toch al op voor degenen die de samenleving liet stikken vanuit waarden als barmhartigheid en liefdadigheid. In Haarlem werkten ze bijvoorbeeld samen met stichting Release. Stichting Release organiseerde onder andere een wegloophuis voor tieners met moeilijke thuissituaties. Ook werkten ze om dakloze mensen gevoed en gehuisvest te krijgen, bijvoorbeeld door een kraakspreekuur te organiseren en kraakacties te ondersteunen (5).
Ook buiten Haarlem vond deze sympathie en ondersteuning plaats: toen zoals eerder genoemd in 1976 sprake was van een mogelijke anti-kraak wet, bracht de Raad van Kerken een uitgebreid rapport uit over waarom kraken een legitieme tactiek was om mensen te huisvesten, en het negatieve beeld van krakers binnen parlementaire politiek niet klopte (6). Zo kan het dus ook!
(1) “voet tussen de deur” p.10 https://archive.org/details/een-voet-tussen-de-deur-geschiedenis-kraakbeweging/Een%20voet%20tussen%20de%20deur%20-%20Geschiedenis%20van%20-%20Eric%20Duivenvoorden/page/n9/mode/2up
(2) "voet tussen de deur" p. 10 https://archive.org/details/een-voet-tussen-de-deur-geschiedenis-kraakbeweging/Een%20voet%20tussen%20de%20deur%20-%20Geschiedenis%20van%20-%20Eric%20Duivenvoorden/page/n9/mode/2up
(3) “voet tussen de deur” p.72 & p. 88: https://archive.org/details/een-voet-tussen-de-deur-geschiedenis-kraakbeweging/Een%20voet%20tussen%20de%20deur%20-%20Geschiedenis%20van%20-%20Eric%20Duivenvoorden/page/n9/mode/2up
(4) “witboek kraken” p. 90
https://www.witboekkraken.nl/witboek.pdf
(5) "voet tussen de deur" p.46, p.53 & p.69 https://archive.org/details/een-voet-tussen-de-deur-geschiedenis-kraakbeweging/Een%20voet%20tussen%20de%20deur%20-%20Geschiedenis%20van%20-%20Eric%20Duivenvoorden/page/n9/mode/2up
(6) "witboek kraken" p.90 https://www.witboekkraken.nl/witboek.pdf
Kraakverbod ( Wet Kraken en Leegstand) 2010
Deze wet kan gesplitst worden in twee hoofdonderdelen: Het kraakverbod, en aanpassingen aan leegstandsbeleid. Het idee erachter was om gelijktijdig kraken te criminaliseren, en als overheid zelf meer manieren te creëren om leegstand te kunnen bestrijden.
Kraakverbod
Door de komst van deze wet in 2010 werd geoordeeld dat er ontruimd mocht worden op basis van het kraakverbod (1). Vervolgens oordeelde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en het Hof Den Haag datzelfde jaar dat krakers woonrecht hebben. De Wet Kraken en Leegstand ging tegen dit mensenrecht in. Krakers moesten vanaf toen op tijd op de hoogte gesteld worden van een ontruiming, en konden een kort geding aanspannen. Dit is een juridisch proces om zulk soort besluiten opnieuw door een rechter te laten beoordelen (2). Een kort geding duurt rond de drie weken, een tijd die krakers dus sowieso nog in het pand mochten blijven. Als er in deze periode toch sneller ontruimd werd was dit volgens de politie op basis van "heterdaad", ook in bij ons bekende gevallen waarin politie niet naar het bewijs wou kijken dat een pand toch echt al langer bewoond was.
Voornemens leegstandsbestrijding
De Wet Kraken en Leegstand gaf gemeenten de mogelijkheid om een leegstandsverordening vast te stellen. Hier is een blauwdruk voor vanuit de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Een leegstandsverordening bestaat vooral uit de volgende punten:
-Een meldingsplicht vanaf 6 maanden leegstand.
-Gesprekken om dit op te lossen tussen gemeente en eigenaar vanaf 3 maanden na de leegstandsmelding.
-Vanaf een jaar kan de gemeente een verplichte gebruiker aandragen.
Ook kan de gemeente een eigenaar verplichten voorzieningen te treffen zodat een leegstaand gebouw gebruikt kan worden. Als de eigenaar niet meewerkt met deze stappen kan er een boete tussen de 500,- en 7500,- euro opgelegd worden (3).
Aan de hand van de Wet Kraken en Leegstand mochten gemeenten dus leegstand handhaven. Maar deze wet gaf door de manier waarop leegstand bestreden moest worden ook ruimte voor de enorme opkomst van tijdelijke verhuur als leegstandsbeheer en dus met minder rechten, waaronder tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet en antikraak. Bij tijdelijke verhuur op basis van de leegstandswet is de opzeggingstermijn 3 maanden, dus langer dan via een anti-kraakovereenkomst met een opzegtermijn van 1 maand (4).
Opmerking van Woonoproer: Het criminaliseren van kraken is onderdeel van dezelfde scheve prioriteiten in woonbeleid die voor de wooncrisis gezorgd hebben. Het recht op wonen wordt als minder belangrijk behandeld dan bijvoorbeeld het recht van huisjesmelkers om hun pandjes leeg te laten staan terwijl mensen noodgedwongen op straat slapen.
Antikraak verhuur doet leegstand en speculatie lonen, want bij antikraak staat het grootste gedeelte van een pand alsnog leeg en hebben huurders geen rechten. Ook heeft het de drempel verlaagd naar het verder uitkleden, dereguleren en flexibiliseren van woonrecht. Dit is met name gebeurt door kortere en duurdere huurcontracten en het lamleggen van de sociale huur sector.
Iedereen die niet overdreven rijk is heeft hier totaal geen baat bij. Van ons woonrecht wordt een investeringsmogelijkheid (5) gemaakt die voor uitbuiting zorgt. Het vergroot de enorme economische ongelijkheid (6) en sociale ongelijkheid in Nederland, aangezien ook armoede ongelijk verdeeld is. De makkelijkste manier om geld te verdienen is vermogen hebben (7), en inkomsten vanuit het verhuren van je tientallen panden worden niet belast (8). Er wordt wel belasting betaald over de waarde van de panden, maar dit is slechts een zeer klein percentage, gezien de belastingvrije verdiensten. Jij betaalt van je minimumloon dus procentueel meer belasting op inkomsten dan huisjesmelkers.
We zouden hier eindeloos op door kunnen gaan maar onze boodschap is: Er is duidelijk sprake van scheef beleid in het voordeel voor degenen die het toch al (te) goed hebben in Nederland, en het kraakverbod met de opkomst van tijdelijke verhuur is hier een schrijnend onderdeel van (4).
(1) https://kvdl.com/artikelen/de-wet-kraken-en-leegstand/
(2) “Wat niet kan mag nog steeds” paragraaf 7.1 https://nl.squat.net/kraakhandleiding-2015-2016/#juridische
(3) Model leegstandsverordening vanuit VNG https://vng.nl/nieuws/nieuwe-handreiking-en-modelverordening-over-leegstand
(4) Documentaire “leegstand zonder zorgen” https://documentairenet.nl/leegstand-zonder-zorgen/
(5) Stef blok legt het even uit: https://www.youtube.com/watch?v=-cFFsJ2P30Q
(6) 1 procent van Nederland bezit een derde van het vermogen: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/rijkste-1-procent-in-nederland-heeft-een-derde-van-het-vermogen
(7) Het gaat vooral om het gedeelte van Sander Schimmelpenninck: https://www.rtlnieuws.nl/economie/opinie/artikel/4420301/vermogen-werk-belasting-baarsma-schaduwkabinet
(8) De avondshow met Arjen Lubach: https://www.youtube.com/watch?v=lpbuxdLbxmk
Wet handhaving kraakverbod 2022
Deze wet is ingesteld omdat beleidsmakers vonden dat ontruimingen sneller moesten kunnen plaatsvinden. Tot dit moment konden krakers een kort geding tegen een ontruiming aanspannen op basis van hun woonrecht. Dit proces kon tot drie weken duren.
Nu loopt het vanaf de aangifte die een pandeigenaar van de kraak doet anders. De officier van justitie (ovj) dient een vordering in bij de rechter-commissaris (r-c) waarin de ovj vraagt om een machtiging tot ontruiming. De r-c beslist binnen drie dagen op de vordering van de ovj. Deze stelt zo mogelijk binnen die periode de krakers in de gelegenheid om te worden gehoord. Na hen te hebben gehoord, neemt de r-c een beslissing. Deze verleent een machtiging tot ontruiming of die wijst de vordering van de ovj af (1).
Krakers kunnen nu dus binnen 3 dagen na een aangifte ontruimd worden. In sommige gevallen hebben krakers na een ontruiming voor leegstand toch nog gelijk gekregen bij de rechter, zonder altijd hun woonplek terug te krijgen (2 en 3).
Opmerking van Woonoproer: Wat het lange termijn resultaat van dit beleid zal zijn is nog onduidelijk. Ga voor meer informatie vooral langs bij je lokale KSU (kraakspreekuur). Veel zijn te vinden op radar.squat.net.
(1) https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vkvlknydz5mk
(2) Groningen: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/krakers-winnen-rechtszaak-groningen-ontruiming-van-de-baan
(3) Rotterdam: https://twitter.com/bpwrotterdam/status/1575073055419748359?s=46&t=-mgPVJzCqE0e6uLJKYyMVQ.
Amsterdamse leegstandsverordening
In Amsterdam werd in 2011 een leegstandsverordening ingezet die alleen voor kantoorpanden gold (1).
Vanaf 2016 kwam er een nieuwe leegstandsverordening die ook voor panden met een woon- en winkelbestemming moest gelden. Deze werd geformuleerd aan de hand van de blauwdruk van de VNG (Vereniging van Nederlands Gemeenten), dus met de standaard punten erin:
-Een meldingsplicht vanaf 6 maanden leegstand.
-Gesprekken om dit op te lossen tussen gemeente en eigenaar vanaf 3 maanden na de leegstandsmelding.
-Vanaf een jaar kan de gemeente een verplichte gebruiker aandragen.
-Als de eigenaar niet meewerkt kan die een boete van max 7500,- euro krijgen.
In mei 2022 zijn er aanscherpingen op dit beleid gekomen (2). Dit mocht overigens niet door de leegstandsverordening zelf aan te passen dus heeft de gemeente het via een andere juridische weg geregeld.
De meeste leegstand in Amsterdam is volgens de gemeente bij de duurste huurwoningen of bij renovatie, vandaar de volgende aanscherpingen:
-Gesprekken over gebruik van pand gaan binnen 2 maanden in plaats van 3 maanden na de leegstandsmelding plaatsvinden.
-De gemeente mag een maximale huurprijs bepalen.
-Een dwangsom in plaats van alleen een boete wanneer de eigenaar zich niet aan de leegstandsverordening houdt. In de praktijk betekent dat in dit geval vooral dat het te betalen geldbedrag flexibeler in te vullen is (3).
Opmerking van Woonoproer: Wij denken dat de, ook door de gemeente gevoelde, noodzaak voor deze aanscherpingen aantoont dat leegstandsverordeningen niet ingrijpend genoeg zijn om huisjesmelkers (die niet mee willen werken met de leegstandsverordening) daar alsnog toe aan te zetten. Klik HIER om het kopje "tekortkomingen van leegstandsverordeningen" te lezen voor een completer beeld van hoe deze in de praktijk werken.
(1) https://www.ljsmale.nl/2016/12/18/leegstandsverordening-amsterdam/
(2) https://dkvb.dekabath.nl/blog/amsterdam-wil-leegstaande-woningen-verplicht-laten-bewonen
(3) https://jaspersadvocaat.nl/dwangsom/dwangsom-boete/
Leegstandsverordening Haarlem 2022
In februari 2022 werd een initiatiefvoorstel voor een leegstandsverordening vastgesteld aan de hand van de blauwdruk voor leegstandsverordeningen vanuit de VNG (1).
Er staan de standaard punten in:
-Een meldingsplicht vanaf 6 maanden leegstand.
-Gesprekken om dit op te lossen tussen gemeente en eigenaar vanaf 3 maanden na de leegstandsmelding.
-Vanaf een jaar kan de gemeente een verplichte gebruiker aandragen.
-Als de eigenaar niet meewerkt kan die een boete van maximaal 7500,- euro krijgen.
Het doel is om de leegstandsverordening als pilot voor 2 jaar in werking te stellen met een evaluatie over effectiviteit en ambtelijke capaciteit na 1 jaar.
Het college heeft gereageerd op het initiatiefvoorstel met 3 opties om de leegstandsverordening uit te voeren (2):
Optie 1: De leegstandsverordening direct overnemen van het “VNG model leegstandsverordening”
Optie 2: Deze per onderwerp (wonen, kantoor, winkels) afstemmen op de Haarlemse context.
Optie 3: De Amsterdamse aanscherpingen afwachten, namelijk dwangsommen welke hoger in te vullen zijn dan boetes, af kunnen dwingen van een huurverlaging, of een verplichte huurder aan kunnen dragen. Klik HIER voor meer informatie over de Amsterdamse aanscherpingen op hun leegstandsverordening.
Het college vindt dat een leegstandsverordening een te dwingend karakter heeft, omdat ze bijvoorbeeld nu op basis van goodwill samenwerken met eigenaren om leegstand boven winkels tegen te gaan. Het zou volgens hen juist afschrikkend voor samenwerkingsrelaties en dus contraproductief zijn. Ook wijzen ze erop dat ze hiermee tegenover onwelwillende eigenaren alsnog niks kunnen bereiken, en dat de handhaving superveel inzet vraagt vanuit de gemeente met weinig extra resultaat (2).
Uiteindelijk is na lang debat in de commissie ontwikkeling gekozen voor een combinatie van optie 1 en 2: De leegstandsverordening direct overnemen van de blauwdruk van de VNG, met de aanpassing dat deze wat winkels betreft beperkt blijft tot de "oude stad" (3). Hierdoor kan nu de enorme hoeveelheid leegstand in bijvoorbeeld de Cronjéstraat niet gehandhaafd worden onder de leegstandsverordening.
De leegstandsverordening zou in werking treden vanaf augustus 2022 maar op 1 juli hebben ze dit naar september verplaatst omdat ze nog geen handhavingscapaciteit hebben geregeld. Ze zeiden in juni besloten te hebben 2 FTE beschikbaar te stellen (4).
Opmerking van Woonoproer: Lees alsjeblieft ook het stukje "tekortkomingen van de leegstandsverordening" voor completere informatie over hoe deze in de praktijk werken. Scroll hiervoor verder naar beneden of klik HIER.
(2) Vergadering:
https://haarlem.notubiz.nl/vergadering/938929#ai_6853697
(4) https://haarlem.notubiz.nl/document/11867930/1#search=%22leegstandsverordening%22
Waar en hoeveel leegstand in Haarlem?
Het college noemt de cijfers uitgebreid in hun reactie op het leegstandsverordening initiatiefvoorstel (1):
In 2017 is de gemeente Haarlem gestart met het monitoren en bestrijden van leegstand, bijvoorbeeld door particulier toerisme aan banden te leggen. Ze hebben zich in de Woonvisie en in de uitvoeringsagenda voor Haarlem van 2021-2025 beperkt tot het monitoren van de woningleegstand.
Leegstand woningen
De gemeente monitort de administratieve leegstand van woningen op basis van de CBS Leegstandmonitor. Er is sprake van administratieve leegstand als op een verblijfsobject uit de Basis Administratie Gebouwen (BAG) geen persoon staat ingeschreven volgens de Basis Registratie Personen (BRP) én er volgens de Wet Onroerende Zaken (WOZ) geen gebruiker is én er volgens het Handelsregister geen bedrijf staat ingeschreven. De administratieve leegstand bedroeg op 1 januari 2021 3% (2.400 woningen, waarvan 630 langer dan één jaar). Dat komt volgens de gemeente overeen met de frictieleegstand die nodig is om doorstroming op de woningmarkt mogelijk te maken.
Leegstand winkels
De winkelleegstand in Haarlem bedroeg in 2020 en 2021 ongeveer 5% (bron: Leegstandsmonitor CBS). Dat is volgens de gemeente gelijk aan het gezonde frictieniveau en onder het landelijk gemiddelde van 8%. In de zes winkelgebieden van Haarlem is leegstand geteld van 73 van de 1.371 winkels, gemeten in de periode november 2021 - januari 2022 (bron: Locatus). Dit is vooral in Barteljorisstraat en grote houtstraat. De gemeente gaat het gesprek aan met eigenaren en probeert leegstand te vullen met dingen die de straat nog aantrekkelijker maken: De inzet is gericht op het werven van nieuwe winkels, transformatie naar andere bestemmingen en naar het benutten van de woningen boven winkels (project Wonen boven Winkels).
Leegstand kantoren
De kantorenleegstand in Haarlem is 9,6% (peildatum 1/1/2021). Dat is net boven de frictieleegstand van 8% voor een gezonde kantorenmarkt (MRA). De gemiddelde kantorenleegstand in de MRA is 13% (Plabeka monitor 2020-2021). De kantorenleegstand in Haarlem is daarmee lager.
Dit wordt niet als een probleem gezien:
"In de acht ontwikkelzones waar nu circa 12.500 banen zijn, is het voornemen om 10.000 woningen te bouwen. Deels gaat de komst van deze woningen ten koste van kantoren. Ondanks dat daardoor de kantorenleegstand afneemt, bijvoorbeeld aan de Schipholweg en in Schalkwijk, blijft de behoefte aan nieuwe kantoren. Enerzijds als vervangingsvraag: de banen moeten worden opgevangen. Anderzijds om de kwalitatieve mismatch op de arbeidsmarkt (hoog aandeel theoretisch geschoolde beroepsbevolking vs. hoog aandeel banenaanbod praktisch geschoolden) te verkleinen door inzet op meer (kennis)intensieve werkgelegenheid."
Opmerkingen van Woonoproer: administratieve leegstand is in de praktijk niet gelijk aan daadwerkelijke leegstand, aangezien pandjesbazen de trucjes wel kennen. Door een pand als “opslag” te gebruiken terwijl er jarenlang 1 fiets of doos onder de duivenpoep staat te verkrotten komen ze hier al vlekkeloos onderuit. Ook wordt op deze manier antikraak niet meegeteld, terwijl dit letterlijk leegstandsbeheer is: geen rechten, en vaak staan de panden alsnog grotendeels leeg te verrotten.
We vragen ons ook af of bij het tellen van de hoeveelheid leegstaande winkels de talloze leegstaande woonruimte boven gebruikte winkelruimte meegeteld wordt. Wat het "wonen boven winkels" project betreft: schattig idee, maar veel potentiele locaties hiervoor staan alsnog leeg, dus hoe effectief is dit eigenlijk gebleken?
Vervolgens zijn er meerdere leegstaande kantoren in de Waarderpolder, moeten die dan leeg blijven staan tot er elders heel veel woningen vandaan getoverd worden? Op zijn minste lijkt nieuwe kantoren bijbouwen ons echt niet nodig wanneer er nog meerdere leegstaan in Haarlem.
Tekortkomingen van leegstandsverordeningen
Een paar duizend euro boete is een te zwakke prikkel om leegstand tegen te gaan. Een leegstandsverordening is gewoon niet te handhaven als eigenaren niet mee willen werken.
Voorbeelden ter toelichting:
-Amsterdam,
waar al sinds 2016 een leegstandsverordening is.
Amsterdam doet van 2022 tot 2025 een experiment met strengere regels, zoals onder andere het gebruik van dwangsommen in plaats van alleen boetes. Dit betekent dat ze niet de maximale 7500,- euro boete van het model leegstandsverordening van de VNG aan hoeven te houden, en dit bedrag zelf ook hoger mogen invullen. Zie het kopje "Amsterdamse leegstandsverordening" voor meer informatie.
-De reactie van het college (burgemeester+wethouders) op het Haarlemse initiatiefvoorstel voor een leegstandsverordening:
Er ontstaat door een leegstandsverordening volgens het college meer zicht op leegstand, en een deel van de eigenaren kan door de eerste twee punten van de leegstandsverordening in actie komen. Maar tegenover onwelwillende eigenaren hebben gemeenten nog steeds niks in te brengen. Ook is het veel werk en moeilijk te handhaven. Verder zet bijna geen enkele gemeente de derde stap van de leegstandsverordening in, namelijk het afdwingen van het in gebruik nemen van leegstand. Uiteindelijk noemen ze ook dat de ervaring leert dat er meer nodig is dan een leegstandsverordening om leegstand tegen te gaan. Zie het kopje "leegstandsbeleid Haarlem 2022" voor meer informatie.
-Joris Krouwels (van de Haarlemse D66) geeft toe dat de leegstandsverordening niet handhaafbaar is in Woonoproers panel gesprek over leegstand in de Pletterij. Dit gebeurt aan het einde bij de vragen.
Klik HIER voor de link naar het panelgesprek.
-In één klap 328 leegstaande panden gemeld door Blackstone in Amsterdam, niet door leegstandsverordening uit 2016 maar na kraakactie door AFGA in 2021:
“De Amerikaanse durfinvesteerders van Blackstone lieten, nadat een van hun panden in juni gekraakt werd, in een keer een zogenoemde leegstandsmelding voor 328 Amsterdamse adressen doen. Eerder werden er al zes andere lege woningen aangemeld. Al die woningen waren op dat moment dus in hun bezit, maar stonden leeg”. Kraken is dus een sterkere prikkel om leegstand te melden dan de verordening. Klik HIER voor het artikel van NH nieuws uit 2021.
Opmerkingen van Woonoproer:
Kraken kan dezelfde leegstandsbeheer functie als antikraak verlenen, namelijk onderhoud en het voorkomen van verloedering. De kenmerkende DIY mentaliteit van de kraakcultuur stopt namelijk niet bij het zelf openbreken van een pand. Een passend Haarlems voorbeeld is de zorg van krakers voor de oude panden in de Raaks rondom 2005. Uiteindelijk zijn hier ondanks het wijdverspreide verzet veel van gesloopt, behalve de Jopenkerk die nog steeds in prima staat verkeerd. Ook het Slachthuisterrein, een weggeefwinkel in Haarlem-noord, en talloze door krakers bewoonde panden door de Haarlemse geschiedenis heen zijn door hun onderhoud en gebruik beschermd tegen verkrotting, vandalisme, en onnodige en ongewenste sloop.
Kraken kan keer op keer de druk op eigenaren zetten om iets met hun leegstaande pand te doen. Dit komt overeen met het voornemen van het derde punt uit leegstandsverordeningen, namelijk het in gebruik laten nemen van leegstand. Zoals hierboven toegelicht is dit uitvoeren niet haalbaar voor de gemeente.
Een welbekend voorbeeld van hoe kraken dit wél voor elkaar kreeg is de Haarlemse Brinkmanpassage, begin jaren 80. Dit is een voorbeeld van vóór het kraakverbod, maar dat is niet van belang aangezien de huidige leegstandsverordening niet handhaafbaar is. Ook is de derde stap, namelijk het daadwerkelijk in gebruik laten nemen van leegstand, volgens de gemeente zelf onuitvoerbaar. In dit geval stond het pand aan de Grote Markt zo lang leeg dat zelfs de burgemeester de kraak ervan aanspoorde. De gemeente stond namelijk machteloos. Na een aantal kraken en weggeefwinkels op deze locatie was het vinden van betalende gebruikers opeens heel simpel voor de eigenaar (1). Tot slot wijst de bovengenoemde kraak van een pand van Blackstone uit dat een angst voor kraken bedrijven veel gewilliger maakt om leegstand daadwerkelijk bij de gemeente te melden.
Kraken kan ook door uitgebreide informele informatie- en actienetwerken nog een aspect van de leegstandsverordening uitvoeren waar de gemeente nooit in kan slagen: het monitoren en in gebruik nemen van (niet-administratieve) leegstand. Dat gemeentes hier niet aan toe komen blijkt zowel uit de bovengenoemde reactie van het college op het initiatiefvoorstel, als de opmerking van Joris Krouwels.
We sluiten graag af met een paragraaf uit het Witboek kraken (2):
"Het is belangrijk om te constateren dat de in het wetsvoorstel voorgestelde boete van 7500,- euro voor vastgoedeigenaren een weinig afschrikkende werking zal hebben. Controle op de meldingsplicht zal voor gemeenten een dure en tijdrovende bezigheid worden. Gaan straks ambtenaren straat na straat door fietsen, op zoek naar pandjes zoals de krakers dat voorheen deden? Bij veel krakers zal een licht gevoel van leedvermaak opwellen bij de gedachte. Want deze leegstandsambtenaren hebben geen netwerk dat hen helpt als het even tegenzit. Volgens schattingen zijn er 1000 actieve krakers in Amsterdam, die vrijwel allemaal een steentje bijdragen in het leegstandsbeheer. Tevens zal een ambtenaar tegen een aantal problemen aan lopen met de bewijslast. Deze zal zwaar moeten wegen in verband met schadeclaims van een eigenaar die zich gedwongen ziet zijn kantoorpand voor bewoning beschikbaar te maken. In plaats van bierviltjes waarop de pandjes één voor één worden afgestreept, of de simpele tip van een buurvrouw die zich bij het kraakspreekuur meldt, zal er straks een ambtelijke papiermolen in gang worden gezet, waar heel veel uurtjes in zullen moeten worden gestoken."
(1) witboek kraken pagina 18 https://www.witboekkraken.nl/witboek.pdf
(2) witboek kraken pagina 10
https://www.witboekkraken.nl/witboek.pdf
HOUSING FIRST
Housing First
Opmerking van Woonoproer: We zijn nog druk bezig met het ordenen van de verdere informatie die we verzameld hebben. Deze zal binnen een week hier terug te vinden zijn!
Onze Speech
Dinsdag 6 december hebben de Haarlemse Pvda en Actiepartij een informatieavond over Housing First georganiseerd in de Pletterij. De livestream is op YouTube terug te zien: https://www.youtube.com/watch?v=XJg1xaaGTZk Woonoproer mocht de avond openen, hieronder is de tekst van onze speech terug te vinden.
Wat is Housing First
Veel verschillende beleidsvormen worden “Housing first” genoemd. Housing first is in theorie het uitgangspunt dat iedereen een huis verdient, en het idee dat veel dakloze mensen eerst een huis moeten hebben voor ze aan de slag kunnen gaan met mogelijke andere problemen.
Al gaat Housing First beleid altijd om het bieden van een woonplek, praktische uitvoering ervan kan het heel ver uit elkaar liggen. In Denemarken en Nederland is het nu bijvoorbeeld alleen voor mensen die aan een rigide lijst voorwaarden voldoen, zoals o.a. Het hebben van een briefje hebt van de psycholoog of dat je twee jaar in Haarlem staat ingeschreven.
Daartegenover is in Finland Housing First voor iedere dak en thuisloze, óók mensen die bij vrienden en familie op de bank slapen. Dit is echt sterk, want in Nederland worden deze “thuisloze”mensen nauwelijks erkend en niet meegenomen in dakloosheid statistieken.
Hoe moet Housing First eruit zien (algemeen)
Om dakloosheid echt tegen te gaan moet wat ons betreft Housing First onvoorwaardelijk zijn: iedereen verdient een huis, onafhankelijk van aan welke vinkjes je voldoet. Stabiele huisvesting is een basisbehoefte, waar zorg vaak pas werkt wanneer die veilige onvoorwaardelijke basis er is. Het moet het
eerste redmiddel zijn i.p.v. het laatse.
Dat betekent dus ook dat mensen niet zomaar ontruimd mogen worden en het als HUN huis moet voelen. In Finland zetten ze het bijvoorbeeld meteen op de naam van de bewoner. Ook moeten de levensstijl en -vorm van bewoners gerespecteerd worden, niet hoe een hulpverlener denkt dat een leven eruit moet zien. Wij spraken ter voorbereiding van vanavond een aantal ervaringsdeskundigen. Die vertelden ons hoe meer dan eens langdurig dakloze mensen in nederland via Housing first aan een huis kwamen, om later alsnog uitgezet te worden omdat de begeleiding het ongepast vond dat ze uit gewenning liever in een tent in de woonkamer sliepen. Dit is schandalig: Huisuitzetting is GEEN optie!
Verder is net als in Finland goede zorg onmisbaar voor het slagen van Housing first beleid. Voor sommige mensen gaat het om ondersteuning met het leren omgaan met geld, of met koken. Anderen hebben misschien problemen met verslaving, of misschien is af en toe een praatje ook genoeg. Het is van uiterst belang dat naast huisvesting dus ook zorg goed afgestemd is op de persoon: het is in Nederland voorgekomen dat begeleiding vanuit HF niet op tijd ingreep, terwijl iemand na het overlijden van een aantal dierbaren terug zakte in zijn problemen en zelfmoord heeft gepleegd. Het is dus serieus nodig dat begeleiding goed afgestemd is op de behoefte van bewoners.
Hoe moet Housing First eruit zien (Haarlem)
Het is in Haarlem ook al eens misgegaan door huisuitzetting. Er is hier iemand ontruimd die met een “urgentie” via Housing First een "omklapwoning" had gekregen. Dit is een huurwoning die 2 jaar op de naam van een sociale organisatie blijft staan en waar je dan mag blijven wonen als je je perfect gedraagt. Hieruit blijkt weer hoe zeer de definities van housing first uit elkaar liggen.
Hij is uitgezet in het kader van overlast. De buren hebben overlast nooit aan hem persoonlijk gemeld. “Er heeft geen gesprek plaatsgevonden met de politie, de woningbouw of met de buren om gezamenlijk te kijken naar een oplossing of tweede kans. Hij had gehoopt de mogelijkheid te krijgen om te leren van gemaakte fouten en hierbij begeleid te worden. Tevens geeft hij aan dat het fijn zou zijn als de buren overlast aan hem persoonlijk of aan Housing First hadden gemeld, zodat ze er iets aan hadden kunnen doen.“
Hierbij ontstaat een onwenselijke situatie. Iemand heeft hier tegelijk te weinig autonomie om zelf op dingen als overlast aangesproken te worden, iets waar buren overigens overal tegenaan lopen, maar loopt veel meer risico om zonder pardon weer op straat gezet te worden. Door zich aan andere, strikte regels te moeten houden met zwaardere consequenties dan voor mensen met een eigen huurcontract, werd deze persoon heel anders behandeld dan andere buurtbewoners in dezelfde wijk.
Een andere Haarlemmer kreeg een woning via Housing First waar, door een eerdere bewoner, eerder veel geluidsoverlast was veroorzaakt. Hij vertelt over zijn ontmoeting met de corporatie: “Ja, we hebben een huis voor je. Maar er is één probleem, er is geluidsoverlast.".
Dat ging dus over de vorige bewoners [...] ik woon er nog niet eens en er is nu al gezeur over geluidsoverlast. Dat vond ik zelf wel een beetje jammer. Je wordt eigenlijk meteen in het diepe gegooid door [woningcorporatie]. Het was een heel zakelijk en kil gesprek."
Hij zegt het gevoel te hebben onder een vergrootglas te liggen bij zijn buren en de corporatie.
Het probleem is wat ons betreft dat iemand niet wordt gezien als gelijkwaardige buurtbewoner, maar vanuit wantrouwen wordt benaderd. Een visie op hoe om te gaan met overlast vanuit menselijkheid i.p.v. wantrouwen is hier onmisbaar.
In Haarlem-noord wordt ook een Skaeve Huse (rare of lelijke huizen in het Deens) project opgezet. Dit zijn een soort tiny houses, een beetje afgelegen van de rest van de wijk, waar mensen minder hoeven te conformeren aan de sociale normen van een wijk. Daarnaast komt de Domus plus locatie in Haarlem Oost, waar mensen met verstandelijke beperking en verslaving een plek moeten gaan vinden. Wij steunen het idee dat iemand niet compleet hoeft te conformeren aan de arbitraire sociale normen van nu om alsnog een huis te kunnen krijgen en we zijn benieuwd hoe deze twee locaties het Housing First beleid gaan toepassen in de praktijk. Onze kanttekeningen: de Gemeente Haarlem benoemt Skaeve Huse wel als laatste kans. wij vinden niet dat er zoiets als een ‘laatste kans’ mag bestaan. Skaeve Huse moet overigens wel alleen worden ingezet als een dakloze zelf graag buiten de wijk wil wonen.
Voorwaarden
Al met al stellen wij ons hoopvol doch kritisch op. We hebben op basis van de input van ervaringsdeskundigen uit het landelijke jongerenpanel “De Derde Kamer” een lijstje met voorwaarden geformuleerd:
1. Één van de eerste dingen die wij van hen hoorden: zorg voor duidelijke beloftes rondom schuldsanering en het kwijtschelden van schulden. Bewindvoering zorgt vaak dat de kans op nieuwe schulden in de toekomst, en dus ook dakloosheid, groot is.
In bewindvoering worden alle financiële keuzes en verantwoordelijkheid uit handen genomen en moet iemand maandelijks een geldbedrag afstaan. Aan het einde van deze periode zijn de schulden opgelost, is de boetedoening gedaan, maar de kans op nieuwe schulden is groot want iemand heeft niet geleerd hoe met geld om te gaan. Allemaal in het voordeel van de schuldenindustrie.
Wat ons betreft is het dus noodzakelijk dat iemand schuldenvrij aan een Housing First traject kan beginnen, en begeleiding krijgt bij het financieel op eigen benen staan.
2. Er moeten meer sociale huurwoningen zijn om mensen op te kunnen vangen.
3.
Housing first moet per definitie onvoorwaardelijk zijn. Geen lijst van vinkjes met voorwaarden waar mensen aan moeten voldoen, waardoor mensen buiten de boot vallen.
4. Het Housing First beleid moet gestoeld zijn op keiharde afspraken. Nu is de uitvoering van het beleid afhankelijk van goede intenties en ambitieuze wethouders.
5.
Housing first beleid niet zien als laatste kans of redmiddel maar als uitgangspunt.
6.
Meer en duidelijkere communicatie met de bewoner in het geval van overlast i.p.v. langs de bewoner heen communiceren. De bewoner heeft het recht om kritiek zelf te ontvangen om er iets mee te kunnen doen.
7. De zorg moet worden afgestemd op de persoon. Afbouw van begeleiding begint pas als de bewoner er klaar voor is, op basis van behoefte, en niet na een vast aantal maanden. Er wordt opgelet of de bewoner toch meer behoefte heeft aan begeleiding en de ondersteuning kan eventueel nog worden opgebouwd.
8. Huisuitzettingen met als gevolg dakloosheid mogen nooit of te nimmer een optie zijn.
9. De mogelijkheid om via Housing First een huis te krijgen moet nooit ten koste gaan van de mogelijkheid om op een opvanglocatie of instelling met intensievere begeleiding te wonen voor mensen die daar behoefte aan hebben. Er moet dus per persoon goed gekeken worden naar hoe die de juiste ondersteuning en hoeveelheid zelfredzaamheid zou hebben.
Afsluiting
Zoals Melanie Schmidt, oprichter van HF NL zegt: “Dakloosheid is een woonprobleem, geen zorgprobleem.” Nu is Housing First alleen nog beschikbaar voor mensen met multiproblematiek, maar Housing First moet de basis vormen van het landelijke woonbeleid. Iedereen heeft recht op een woning: een woning die op jouw naam staat, in een buurt waar je volwaardig onderdeel van mag uitmaken.